Turun Seudun Parkinson -yhdistys r.y./ Turun kerho

TOIMINTAKERTOMUS 2020

Tämä oli koronavuosi, joka tarkoittaa sitä, että lupaavan alun jälkeen pieni virus pisti maailman polvilleen Yhdysvaltain, Brasilian ja eräiden muiden valtionpäämiesten voimakkaasta vähättelystä huolimatta.

Kerholle oli suunniteltu neljä teemailtaa, joiden sisältö muodostui ajankohtaisista ja kiinnostavista aiheista, mm. teatterityö, äänen harjoittaminen, seksi ja biopankki. Ensimmäiset tehtiin tammi- ja helmikuussa Lounatuulet -talon Pihlaja -salissa. Menestys oli erinomainen ja paikalla oli kumpanakin iltana n. 75 henkeä. Kuhankuonossa ulkoiltiin porukassa, mukana n. 30 jäsentä

Sitten iski korona ja maaliskuun ilta jouduttiin peruuttamaan. Samoin kaikki loppuvuoden ideat. Suunnitteilla oli myös lauluiltoja, tietokilpailuja, yms. kevyempää ohjelmistoa, mutta ne kokivat saman kohtalon. Uimahallien vesijumpat jatkuivat, samoin muutamat joukkuepelit ja vertaistukea oli myös tarjolla. Teemaillat jatkuvat, kun mahdollista. Alku osoitti sen, että kysyntää on. Tietenkin pitää huomioida erilaiset tilanteet: joillakin tauti viettää kaksikymppisiä ja toisella asia on vielä uusi ja vaatii vertaistukea.

Yhdistyksen haasteet perinteisiä; vapaaehtoisten vähyys varsinkin nuorissa - heille on tänä päivänä tarjolla paljon kiinnostavampia vaihtoehtoja mm. kansainvälisten järjestöjen projekteissa ja luonnon- ja eläinten suojelussa. Oma erityishaasteemme liittyy jatkuvuuteen: jäsenillä on tauti, joka ei parane. Lääkkeet kehittyvät nopeasti, sampoin uudet hoitomuodot.

Turun kerho jatkaa toimintaansa ja pyrkii jatkossa olemaan "paras vertaistensa joukossa" ja on avoin uusille ideoille ja jäsenille, joita on ennestään YLI 500 - kiitos kaikille yhdessä ja erikseen.

Markku Laaksonen, Turun kerhon vetäjä